Search

Search form

Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Govt blocks Voice of America

Govt blocks Voice of America

Govt blocks Voice of America

A proposal by the US radio service Voice of America (VOA) to broadcast from Phnom

Penh has been turned down for a second time. Secretary of State Khieu Kanharith said

the Ministry of Information ruled that the broadcasts would affect Cambodia's relations

with its neighbors.

"The VOA belongs to the US government," said Kanharith. "It will broadcast

not only Khmer and English, but also in Laotian, Vietnamese, Chinese and Burmese.

The government would face criticism from these countries."

However, Edward Kaufman, a member of VOA's board of governors, said the station had

applied to broadcast only in Khmer and English. In an email to the Post, he wrote:

"VOA's rationale for requesting a frequency is based in part on the BBC and

RFI (Radio France International) - both have frequencies [in Phnom Penh]."

He said the station was keen to establish an office here as that would enhance its

ability to communicate accurate world news to the people of Cambodia. VOA has tried

for several years to get an FM broadcasting license in the country as Cambodians

use FM far more than short-wave.

"1999 was our target date," said Kaufman. "[However] a number of undecided

matters remain, and we still do not have a firm date to start."

Dr Kao Kim Hourn, a political analyst, said it was important the Cambodian people

had access to balanced information and he suggested the government should follow

a consistent policy.

"If the government allowed the BBC and RFI [to broadcast from Phnom Penh], it

should also allow VOA," Kim Hourn said.

VOA, which is funded by the US government, broadcasts in 53 languages, including

Khmer, to 91 million listeners from Washington DC on short-wave.

Meanwhile a source at Radio Free Asia said his station was told by Minister for Information,

Lu Laysreng, late last year that it had been granted approval to broadcast on FM,

but that permission was revoked several weeks later. No reason was given.

RECOMMENDED STORIES

  • Breaking: PM says prominent human rights NGO ‘must close’

    Prime Minister Hun Sen has instructed the Interior Ministry to investigate the Cambodian Center for Human Rights (CCHR) and potentially close it “because they follow foreigners”, appearing to link the rights group to the opposition Cambodia National Rescue Party's purported “revolution”. The CNRP - the

  • Rainsy and Sokha ‘would already be dead’: PM

    Prime Minister Hun Sen on Sunday appeared to suggest he would have assassinated opposition leaders Sam Rainsy and Kem Sokha had he known they were promising to “organise a new government” in the aftermath of the disputed 2013 national elections. In a clip from his speech

  • Massive ceremony at Angkor Wat will show ‘Cambodia not in anarchy’: PM

    Government officials, thousands of monks and Prime Minister Hun Sen himself will hold a massive prayer ceremony at Angkor Wat in early December to highlight the Kingdom’s continuing “peace, independence and political stability”, a spectacle observers said was designed to disguise the deterioration of

  • PM tells workers CNRP is to blame for any sanctions

    In a speech to workers yesterday, Prime Minister Hun Sen pinned the blame for any damage inflicted on Cambodia’s garment industry by potential economic sanctions squarely on the opposition party. “You must remember clearly that if the purchase orders are reduced, it is all