Search

Search form

Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Old vote kindles fresh outrage for LDP head

Old vote kindles fresh outrage for LDP head

LDP leader Khem Veasna speaks to supporters during a campaign rally in May in Kandal’s Takhmao town.
LDP leader Khem Veasna speaks to supporters during a campaign rally in May in Kandal’s Takhmao town. Heng Chivoan

Old vote kindles fresh outrage for LDP head

League for Democracy Party (LDP) leader and eccentric firebrand Khem Veasna has demanded that Facebook users stop making references to his support of a controversial 2005 border treaty with Vietnam or else face legal action.

In 2005, Veasna, who then still occupied a seat in the National Assembly despite his recent dismissal from the Sam Rainsy Party, joined a Cambodian People’s Party and Funcinpec coalition approving a border treaty with Vietnam that SRP lawmakers criticised as a threat to Cambodia’s territorial integrity.

So controversial was the agreement that when King Norodom Sihamoni faced pressure not to sign off on the treaty, Hun Sen publicly suggested he might abolish the monarchy.

Accusing unnamed Facebook users who apparently referenced his role in approving the treaty of “ruining the social environment” by trying to tarnish his reputation, Veasna appealed to his supporters in a post on Sunday to “launch a massive campaign against them . . . [and] take them to court so they do not pollute the Cambodian society”.

This prompted a VOD article titled Khem Veasna launched a massive campaign to sue critics, with Veasna on Monday addressing a letter to the news outlet arguing that he did not target critics, but rather those attempting to slander him.

Pov Meta, the VOD reporter who wrote the article, said he did not retract the story or the headline, but instead wrote another piece clarifying the article’s meaning.

Veasna, who could not be reached for comment, has not yet confirmed the filing of any lawsuits. LDP Party Secretary Chin Thon said LDP members were in the process of identifying social media users who referred to Veasna’s support for the 2005 agreement. Thon said that while he could not confirm the names of the users in question, four had already been identified. .

Ou Virak, a political analyst and head of the think tank Future Forum, said the lawsuits will likely prove fruitless. “He wouldn’t have a chance to clear his name by filing the lawsuits against those who basically just repeated what was reported [in 2005],” Virak said.

Should Veasna move forward with any lawsuits, they would add to a legally animated year for the LDP leader, who last June was sued by a former newspaper publisher for posting a Facebook video in which he called Khmer people “dogs” and declared his intention to build a new society.

Additional reporting by Martin de Bourmont

RECOMMENDED STORIES

  • Rainsy and Sokha ‘would already be dead’: PM

    Prime Minister Hun Sen on Sunday appeared to suggest he would have assassinated opposition leaders Sam Rainsy and Kem Sokha had he known they were promising to “organise a new government” in the aftermath of the disputed 2013 national elections. In a clip from his speech

  • Massive ceremony at Angkor Wat will show ‘Cambodia not in anarchy’: PM

    Government officials, thousands of monks and Prime Minister Hun Sen himself will hold a massive prayer ceremony at Angkor Wat in early December to highlight the Kingdom’s continuing “peace, independence and political stability”, a spectacle observers said was designed to disguise the deterioration of

  • PM tells workers CNRP is to blame for any sanctions

    In a speech to workers yesterday, Prime Minister Hun Sen pinned the blame for any damage inflicted on Cambodia’s garment industry by potential economic sanctions squarely on the opposition party. “You must remember clearly that if the purchase orders are reduced, it is all

  • Ex-RFA journos accuse outlet

    Two former Radio Free Asia journalists held a press conference yesterday claiming they are each owed $28,000 by the US-funded radio broadcaster, which shuttered its in-country operations in September amid a government crackdown on independent media. The journalists, Sok Ratha and Ouk Savborey, maintained they organised