Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Daily trio face tax department charges

Daily trio face tax department charges

People read the final edition of the Cambodia Daily on Monday. The Tax Department yesterday filed criminal complaints against the paper’s founder and two of its directors.
People read the final edition of the Cambodia Daily on Monday. The Tax Department yesterday filed criminal complaints against the paper’s founder and two of its directors. Tang Chhin Sothy/AFP

Daily trio face tax department charges

The Tax Department yesterday escalated its attack on the Cambodia Daily by filing a legal complaint accusing its founder and two directors of obstructing the tax process and tax evasion, which could see them face up to six years in prison.

The lawsuit comes a day after the same department asked immigration officials to prevent the now-closed English-language newspaper’s directors – Deborah Krisher-Steele and Douglas Steele – from leaving the country.

On August 4, the newspaper was slapped with a $6.3 million tax bill and given a month to pay the “exorbitant” amount. Unable to do so, the Daily published its last edition on Monday, its closure coming in the midst of a wide-ranging clampdown on independent media. More than 15 radio stations have also been shuttered, with the broadcasts Radio Free Asia, Voice of Democracy and Voice of America disproportionately affected.

The Tax Department’s criminal complaint was drafted on September 4 – the day of the deadline – and submitted to the Phnom Penh Municipal Court on Tuesday. The lawsuit levels the accusations at Krisher-Steele and Steele, as well as the newspaper’s founder, Bernard Krisher, alleging they showed “intention of evading tax with prior knowledge”.

Court spokesman Ly Sophanna would only confirm receipt of the complaint and that it was being reviewed yesterday.

The lawsuit accuses them of tax evasion under Article 135, which comes with a maximum fine of $4,800 and a prison sentence of up to five years. They are also accused under Article 136 for obstruction of the implementation of tax, which carries a fine of up to $2,400 and a one-year prison sentence.

In statements over the last few weeks, the Daily’s management had requested a “fair” audit of their financials in order to assess a reasonable tax liability.

Additionally, Krisher-Steele faces a “public defamation” charge for alleging that a confidential tax document was leaked by the department to government mouthpiece Fresh News, an allegation that was refuted by Tax Department head Kong Vibol, who instead accused Daily staffers of releasing it.

“The act that Deborah [Krisher-Steele] accused the officials at the General Department of Tax of was a serious defamation, which affects the honour [and] dignity of a state institution and a violation of the law on tax, which is not excusable,” the complaint reads.

Vann Puthipoll, Vibol’s deputy and tax representative on the complaint, hung up on a reporter when asked about the lawsuit.

The Daily’s Douglas Steele did not comment on the lawsuit but said the travel ban did not affect him because he had no intention of leaving the country. While Steele is in Cambodia, Krisher-Steele and Bernard Krisher, her father, reside in Japan.

John Sifton, Asia advocacy director at Human Rights Watch, said the lawsuit was clearly not about taxes, but an attempt to silence a media outlet, which would have a residual impact on others.

He added that if Prime Minister Hun Sen was serious about tax compliance, he wouldn’t have to go much farther than his own family to enforce it.

“If Hun Sen wanted to focus on unpaid taxes he could start by auditing his nieces and nephews, and the sons and daughters of his party leadership, who appear to have accumulated vast fortunes and created major conflicts of interest among senior government officials responsible for enforcing financial regulations,” he said.

Days after the Daily’s closure, tributes continued to pour in, with the local Overseas Press Club of Cambodia saying it was dismayed with the newspaper’s closure, which they said had curtailed the Kingdom’s press diversity.

MOST VIEWED

  • Rainsy stopped in Paris from boarding Thai flight

    Airline officials at Paris’ Charles de Gaulle airport on Thursday prevented Sam Rainsy from boarding his flight to Bangkok ahead of his announced return to Cambodia on Saturday. Prime Minister Hun Sen had earlier in the day assured Phnom Penh residents that there would be

  • Analyst: Rainsy blocked from boarding flight 'an excuse'

    THAI Airways not allowing Sam Rainsy on its route from Paris to Bangkok on Thursday is being used as an excuse to keep his standing among fellow coup plotters and his uninformed supporters as flights to non-Asean countries are available, an analyst said on Friday.

  • Rainsy lands in Malaysia

    Cambodian opposition figure Sam Rainsy arrived in Kuala Lumpur airport on Saturday afternoon after boarding a flight from Paris, where he has been living for more than four years. Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation spokesperson Koy Kuong said on Saturday that Cambodia respected

  • Touch: Rainsy will never return

    Sam Rainsy, the “acting president” of the Supreme Court-dissolved Cambodia National Rescue Party (CNRP), has claimed it has achieved 70 per cent of its struggle to find a solution to the current political situation in the Kingdom. Just before boarding a plane at Charles de Gaulle

  • Sokha continues call for dropping of charge after bail conditions reduced

    Not satisfied with having his bail conditions reduced, allowing him to travel freely in Cambodia, Kem Sokha says he wants his charge totally dropped. “As an innocent man who has been in detention for two years even without being found guilty, I continue to demand

  • MEPs' call for Rainsy's safety not European Parliament position

    The European Parliament said on Friday that a statement by 56 Members of the European Parliament (MEPs) calling for guarantees of Sam Rainsy’s freedom and safety should he return to Cambodia did not represent its position. Delphine Colard, the European Parliament’s press officer told