Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Ed's OK, what about Hayes?

Ed's OK, what about Hayes?

Ed's OK, what about Hayes?

Dear Editor,

The decision by the Cambodian Ministry of Information not to expel Asia Business

News correspondent Ed Fitzgerald is welcome. Although I have never seen any of Ed's

work, and thus cannot comment on its quality nor on the Cambodian authorities' reasons

for taking offense, I have frequently talked with Ed on my visits to Phnom Penh in

recent years, and have found him to be one of the most reasonable of all the Western

journalists writing about Cambodia.

In fact some of the favorable news about post-July incident Cambodia in my article

in the Bangkok Nation of 18 November ("Flip side view of Cambodia's woes")

came from Ed, and my criticism there of the foreign press crowd in Phnom Penh was

not intended against him. He has always appeared to me to be a laudable exception.

It would have been grotesque to expel Ed while leaving the self-focused coterie who

seem to spend their time searching for and spreading negative and hostile stories

about the CPP side of the Cambodian government. Not that I think they should be expelled

instead, for I support the idea of a press free enough to accommodate even the most

nitwit and uninformed elucubrations, provided, of course, that, as in the best European

democracies, appeals to violence and racism are not permitted.

Many of the Khmer papers which have been in trouble would have been in violation

of the press laws in most of western Europe for just those reasons, in particular

the papers of the Ranariddh-Rainsy-pro Khmer Rouge camp.

We should welcome Ed's declaration that he will provide space to accommodate more

discussion with representatives of the Cambodian government, so that both points

of view may be heard and read. Nevertheless, a remark which one report attributed

to Ed, "if you don't like something, you write a letter to the editor"

is much too superficial, even flippant.

Of course, one may always write letters to editors, but the right to do that does

not guarantee press freedom nor the presentation of all points of view. Editors are

not obliged to print letters, they may doctor length (say, 300 words against a 3000-word

article), or they may doctor letters which they print in order to take out the sting.

This is part of press freedom and press censorship in the capitalist world.

My own experience with doctored letters has been in the Far Eastern Economic Review,

The Guardian Weekly, Problems of Communism, Christian Science Monitor, and Commentary.

I am happy to say that within Southeast Asia, neither the Bangkok Post nor the Nation,

nor the Phnom Penh Post, has doctored any of my letters, although, of course, they

did not print all of them.

The two most recent refusals to print by the Phnom Penh Post were (1) a short response

to a long, hysterical screed directed against me personally in the Post 6/23, 21

Nov-4 Dec 1997, page 10 and (2) an effort to rectify an error alleged by Nate Thayer

in my article about his work in the Post 6/17, 29 Aug-11 Sept, page 11 and in the

Nation of 27 Sept ("A non-standard view of the 'coup'", and "The real

story of Cambodia cries out to be told", respectively). The Nation did publish

this letter of rectification, "Real story of Cambodia", 17 Nov. In it I

explained that according to Thayer, he had sent the same text to both the Far Eastern

Economic Review and the Washington Post, and thus the deviousness about which I had

complained was the work of the Washington Post, not of Nate himself. Did the Phnom

Penh Post refuse to publish because Michael Hayes did not believe that?

I will check this out with Ed Fitzgerald the next time I'm in Phnom Penh.

- Michael Vickery, Universiti Sains Malaysia, Penang, Malaysia.

(Editor replies: The first chit Dr. Vickery gave the Post was not published due to

logistical problems of having to re-layout the page, for which there was neither

time nor energy. It could have been run in the next issue but Hayes lost the chit

on his neatly organized desk. The second letter, for whatever reasons, was never

received).

MOST VIEWED

  • Proof giants walked among us humans?

    For years a debate has waged about whether certain bas relief carvings at the 12th-century To Prohm Temple, one of the most popular attractions at the Angkor Wat Temple Complex in Siem Reap province, depicted dinosaurs or some rather less exotic and more contemporary animal,

  • Japan bank buys major stake in ANZ Royal Bank

    Japan's largest bank acquired more than half of ANZ’s shares in Cambodia on Thursday, according to a statement from Kith Meng’s Royal Group. Japan's JTrust Bank, announced that they had acquired a 55% of stake in ANZ Royal Bank. According to a Royal Group

  • Long way to go before Cambodia gets a ‘smart city’

    Phnom Penh, Siem Reap and Battambang will struggle to attain smart city status without adopting far reaching master plans, according to officials tasked with implementing the program. The brainchild of the Association of Southeast Asian Nations (Asean), the smart city program seeks to link up

  • China-Cambodia tourism forum held

    The Cambodian tourism sector must be prepared to welcome a growing number of Chinese tourists, as they lead the globe in the number of outbound travellers and were responsible for the most visitors to the Kingdom last year, the country’s tourism minister said on