Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Relocated resident’s complaint baffling

Relocated resident’s complaint baffling

Relocated resident’s complaint baffling

Dear Editor,

As the international consultant in charge of implementing the resettlement plan for  seven privatised rubber estates including the Chup rubber plantation, I would like to make a clarification on the article “Relocation deals unfair, say families”, published in the Post on April 3.

The Chup plantation was privatised in 2009, and a resettlement plan was approved by the Royal Government in May, 2009.

The principle was to create a new living area close to an existing village that had the necessary infrastructure, and to provide a plot of land to concerned families under the same principle as social land concessions.

The affected people were informed well in advance of the compensation principle regarding the size of land, financial compensation or replacement, according to the size and type of their dwellings.

Moreover, families were authorised to dismantle their own dwellings and rebuild on the relocation site. There was no compensation for the land, as the land belongs to the State.

Registration for those accepting the compensation principle was done in May, 2010. When the relocation site master plan was approved, the  families concerned were called for public plot-allocation drawing in July, 2011.

The families, therefore, had been well informed of the relocation plan. Only the date could not be fixed, as it depended on construction works.

When the site was ready, the concerned families willing to move were requested to register, and 438 families voluntarily registered.

The official announcement did not catch anyone by surprise. The 15-day delay should allow families to move their dwellings, but we are flexible, especially as it’s Khmer New Year.

Financial compensation is given to a family as soon as their existing house is removed.

As for the case reported in your paper, our records show Hom Hon registered voluntarily to accept the compensation principle on May 17, 2010 and made the plot drawing on July 14, 2011.

The plot allocation contract that clearly mentions the land size and financial compensation was thumb-printed by Hom Hon and his wife as acceptance of the “deal”.  

Hom Hon had already dismantled half his cottage before complaining to radio and the press, but did not fill in the official complaint form.

I wonder who is behind his action, and what the objective is?

Patrick Pierrat

Send letters to: [email protected] or PO?Box 146, Phnom Penh, Cambodia. The Post reserves the right to edit letters to a shorter length.
The views expressed above are solely the author’s and do not reflect any positions taken by The Phnom Penh Post.

MOST VIEWED

  • Angkor Wat named as the top landmark for the second year

    Travel website TripAdvisor has named Cambodia’s ancient wonder Angkor Wat as the top landmark in the world for the second year running in their Travelers’ Choice Award 2018, an achievement Cambodian tourism operators expect will attract more tourists to the Kingdom. The website uses traveller

  • New US bill ‘is a violation of Cambodian independence’

    After a US congressmen introduced bipartisan legislation that will enact sanctions on Cambodian officials responsible for “undermining democracy” in the Kingdom, government officials and the ruling Cambodian People’s Party on Sunday said they regarded the potential action as the “violation of independence and sovereignty

  • Hun Sen detractors ‘will die’

    Prime Minister Hun Sen on Wednesday said those who curse or insult him would eventually die without a plot of land to bury their bodies after being killed by lightning, suffering the same fate as those who recently died in Thmar Baing district in Koh

  • Ministry’s plan for net sparks fears

    The government has ordered all domestic and international internet traffic in the Kingdom to pass through a Data Management Centre (DMC) that has been newly created by the state-owned Telecom Cambodia, in a move some have claimed is an attempt to censor government critics. Spokesman