Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Roadblocks for free media

Roadblocks for free media

Roadblocks for free media

2 chhim phal virun
Chhim Phal Virun speaks during a pro-CPP political and social analysis program on Bayon News TV yesterday. Photograph: Will Baxter/Phnom Penh Post

Cambodia's political environment, a lack of professional journalists and financial instability are the key issues hampering independent media development in the Kingdom, a new report says.

The report, Challenges for Independent Media Development in Cambodia, was released late last month by the Cambodian Center for Independent Media (CCIM), which produces Voice of Democracy radio.

With the government controlling most of the country’s media through direct or indirect ownership, censorship or “influence by way of manipulation of the law”, truly independent reporting is hard to find, the study notes.

“For example, the widespread practice of self-censorship among Cambodian media professionals [is] borne out of a fear of being prosecuted for criminal offences under the country’s penal code for reporting on issues which highlight controversial activities by the government,” it says.

Television and radio are by far the most influential media in Cambodia, with only two per cent of Cambodians regularly reading newspapers.

But, according to the report, of 160 registered radio stations, only two could be considered fully independent: CCIM’s Sarika FM (which broadcasts VOD) and Radio Beehive.

The latter’s outspoken owner, Mam Sonando, was arrested last year for stoking a so-called secessionist movement in Kratie province and sentenced to 20 years imprisonment in a case that was widely labelled as politically motivated.

The charges were lessened and he was freed last month after strong local and international condemnation, but he remains under parole for the next four-plus years.

With all 11 television stations associated with the government, meanwhile, and with pre-broadcast vetting of news bulletins, diversity in content and equal access to media for all political parties are also significant concerns.

A report published by election monitor Comfrel during the 2012 commune elections found the ruling CPP received more broadcasting time across all TV stations than any other party.

According to Freedom House’s 2013 Freedom of the Press Index, Cambodia’s media is considered as “Not Free”.

The Ministry of Information did not respond to requests for comment yesterday.

MOST VIEWED

  • Japan bank buys major stake in ANZ Royal Bank

    Japan's largest bank acquired more than half of ANZ’s shares in Cambodia on Thursday, according to a statement from Kith Meng’s Royal Group. Japan's JTrust Bank, announced that they had acquired a 55% of stake in ANZ Royal Bank. According to a Royal Group

  • Proof giants walked among us humans?

    For years a debate has waged about whether certain bas relief carvings at the 12th-century To Prohm Temple, one of the most popular attractions at the Angkor Wat Temple Complex in Siem Reap province, depicted dinosaurs or some rather less exotic and more contemporary animal,

  • UN ‘overstepping mandate’

    Cambodia's Permanent Mission to the UN (CPM) denounced statements put out by the UN Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR), accusing the entity on Monday of violating its own mandate. The statement, made on May 11 by the spokesman of OHCHR, expressed disappointment

  • Endangered animals found dead in Pailin

    An endangered gaur was one of “many” wild animals found dead in “dozens” of illegal traps in Pailin province’s Phnom Khieu Wildlife Sanctuary, said Chit Thy, a military officer working with rangers to protect the conservation area, on Wednesday. Thy, an officer in the 507