Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Centre had green light

Centre had green light

Centre had green light

Dear Editor,

I would like to clarify some points in the Phnom Penh Post article entitled "Detained

Chinese claim neglect" written by Phelim Kyne and published in your edition

of October 29 - November 11, 1999.

The article states: "Immigration officials later rebuffed attempts made by representatives

of United Nations Centre for Human Rights to gain access to the villa while UNHCHR

efforts to enlist the assistance of the International Committee of the Red Cross

for assistance were equally unsuccessful."

In fact COHCHR recieved authorization from the authorities to visit the villa on

Thursday 28 September. A team from the office went to the villa with a representative

of UN High Commissioner for Refugees and a medical team from Licadho. Full access

to the villa and the possibility of private interviews was granted.

In addition, the Deputy Chief of the Immigration Department, the Provincial Governor

of Kandal, the District Chief of Kien Svay and the Deputy Police Commissioner of

Kandal Province accompanied the team.

It is also important to clarify that our Office did not request the assistance of

the International Committee of the Red Cross to gain access to the villa, despite

what is said in the article.

I would be grateful if you would ensure these points are clarified in you next edition.

Rosemary McCreery, Director, COHCHR

The Post responds:

Ms McCreery notes that the COHCHR "received authorization from the authorities

to visit the villa on Sep 28." As late as October 27 her staff told the Post

that no authorization had been granted and indeed the officials did not raid the

villa till Octorber 17.

Attempts to clarify this point and others such as the long delay between the reports

of inhuman treatment at the villa and COHCHR action were unsuccessful.

When contacted about her letter Ms McCreery said she did not know anything about

its contents, explaining she "just signed it as head of the [COHCHR] office."

When asked if the Post could meet with her to discuss these matters she said she

did not have her appointment book with her but would call back. She did not.

The Post does apologize to UN employee Juan Pablo Ordonez regarding his comments

about approaches to the International Committee of the Red Cross for assistance.

These attempts were described in the article as "unsuccessful." Mr Ordonez'

actual comments to the Post after he said he had asked for "immediate"

assistance from the ICRC were they: "...will not get involved...they're useless."

The Post accepts Mr Ordonez has a different interpretation of the nature of "success"

and regrets any hurt this may have caused him.

Editor

MOST VIEWED

  • Proof giants walked among us humans?

    For years a debate has waged about whether certain bas relief carvings at the 12th-century To Prohm Temple, one of the most popular attractions at the Angkor Wat Temple Complex in Siem Reap province, depicted dinosaurs or some rather less exotic and more contemporary animal,

  • New US bill ‘is a violation of Cambodian independence’

    After a US congressmen introduced bipartisan legislation that will enact sanctions on Cambodian officials responsible for “undermining democracy” in the Kingdom, government officials and the ruling Cambodian People’s Party on Sunday said they regarded the potential action as the “violation of independence and sovereignty

  • Long way to go before Cambodia gets a ‘smart city’

    Phnom Penh, Siem Reap and Battambang will struggle to attain smart city status without adopting far reaching master plans, according to officials tasked with implementing the program. The brainchild of the Association of Southeast Asian Nations (Asean), the smart city program seeks to link up

  • Japan bank buys major stake in ANZ Royal Bank

    Japan's largest bank acquired more than half of ANZ’s shares in Cambodia on Thursday, according to a statement from Kith Meng’s Royal Group. Japan's JTrust Bank, announced that they had acquired a 55% of stake in ANZ Royal Bank. According to a Royal Group