Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Election monitor Anfrel rejects allegations of election tampering

Election monitor Anfrel rejects allegations of election tampering

Anfrel representatives speak to the media after the 2017 commune elections. The election monitor has rejected claims made in local media that it was planning to influence and discredit the July national ballot.
Anfrel representatives speak to the media after the 2017 commune elections. The election monitor has rejected claims made in local media that it was planning to influence and discredit the July national ballot. Niem Chheng

Election monitor Anfrel rejects allegations of election tampering

Regional election monitor Anfrel on Tuesday rejected accusations made in two local media outlets that it is planning to discredit the upcoming July elections.

The election watchdog was reacting to a letter to the editor published on the site of government mouthpiece Fresh News and local outlet Swift News from a “Pol Peanrin” claiming that Anfrel Chairman Koul Panha was trying to disrupt the upcoming elections, with his selection to the Anfrel board a reward for having interfered in previous electoral processes. It was published in reaction to an interview on Radio Free Asia with Panha last weekend, where he questioned the legitimacy of the July ballot.

Anfrel said the article misrepresented the organisation and that claims it was participating in the election monitoring coalition “Situation Room” were inaccurate. “ANFREL is not aware of the existence of, or involved in any activities related to such ‘Situation Room’,” the statement reads. “ANFREL denies any involvement in plans to undermine the Cambodian Elections on behalf of itself, its Board, or any of its member organizations.”

The Situation Room was a grouping of around 30 local NGOs, led by election watchdog Comfrel, to monitor Cambodian elections. It was later criticised by the government for having identified irregularities.

Anfrel said it welcomed interview requests from the two online news outlets as it had not been approached for comment before publication.

MOST VIEWED

  • First deportees of the year touch down in Cambodia

    Twenty-five Cambodian-Americans landed in Phnom Penh on Wednesday, marking the first such deportations of the year. “On Wednesday, US law enforcement authorities deported 25 Cambodian nationals that immigration judges determined had no legal basis to remain in the US,” said Arend Zwartjes, spokesperson for the US

  • Qatar Airways to connect Doha and Siem Reap town

    Qatar Airways Company QCSC has announced a new route connecting Qatar’s capital Doha with Siem Reap, a move hailed by local officials as a significant step to boost tourist numbers. A Qatar Airways representative, speaking at the Kuwait Aviation Show, announced on Thursday that

  • Kingdom drafting new law to strengthen immigration

    The Ministry of Interior on Tuesday said it had formed a working group to draft amendments to the Law on Immigration. Its secretary of state Sok Phal told The Post that the amendments will strengthen the management of immigrants in line with the current situation.

  • Sokha defence denies Tech’s claims

    ON DAY two of Kem Sokha’s treason trial, lawyers for the government said the defence had raised questions in an attempt to allow their client to make a public statement and a conclusion to the case, something his legal team denied. Ky Tech, a

  • Cambodian general visits Myanmar to enhance national defence cooperation

    Royal Cambodian Armed Forces (RCAF) commander-in-chief Vong Pisen is now in Myanmar leading a delegation that aims to improve ties, particularly in national defence, with the fellow Asean member. The timing of Pisen’s four-day visit to the Southeast Asian neighbour is highly symbolic, with

  • Sokha’s treason trial begins

    The treason trial of Supreme Court-dissolved Cambodia National Rescue Party (CNRP) president Kem Sokha began at the Phnom Penh Municipal Court on Wednesday with the presentation of a two-minute video clip. The footage, which was the basis of the charge against him, was dismissed by