Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Government closes 15 radio stations

Government closes 15 radio stations

Information Minister Khieu Kanharith speaks to the press yesterday about media licences in the Kingdom.
Information Minister Khieu Kanharith speaks to the press yesterday about media licences in the Kingdom. Heng Chivoan

Government closes 15 radio stations

The Ministry of Information yesterday claimed its shuttering of 15 radio stations across the country was not targeted at independent broadcasters, and took aim at the Cambodia Daily for failing to pay a huge tax bill, hours after the US State Department labelled the tax measure exorbitant and biased.

On August 21, Phnom Penh-based Moha Nokor – a radio station airing shows produced by Voice of America, Radio Free Asia and the Cambodia National Rescue Party – and its three provincial affiliates were asked to stop broadcasting and to shut down operations for allegedly violating their contract with the ministry.

Meanwhile, near-identical documents on the Information Ministry’s website showed that seven other media owners were asked to stop broadcasting from the 11 radio stations they owned across 10 provinces, in line with ministry spokesman Ouk Kimseng’s claim on Wednesday that more than 10 stations would be closed.

Pa Nguon Teang, director of independent news outlet Voice of Democracy, said broadcaster Sarika FM had cited “administrative and technical” reasons for taking its content off the air.

Information Minister Khieu Kanharith yesterday maintained that the closures were not linked to the station’s programming – a claim keenly contested on Wednesday by CNRP spokesman Yim Sovann – but because they had failed to report how much airtime they were selling, and to whom.

“So some radios have not asked for permission from the ministry. The ministry has to shut them down in order to uphold the law on media,” he said, adding that VOA and RFA broadcasts were still available on other stations.

Kanharith said the directive was in line with Prime Minister Hun Sen’s call for authorities to ensure there wasn’t a repeat of the 2013 post-election protests, saying media reports questioning the soundness of ink used for voting, accusations of voter fraud and false reports on votes being cast by “Yuon”, a derogatory term for ethnic Vietnamese, fuelled the demonstrations.

Kanharith said the radio station run by the Women’s Media Centre of Cambodia (WMC) had similarly erred by giving more airtime to RFA and VOA, but had been granted leeway in light of its social work.

The closures come as part of a government clampdown on NGOs and media organisations, which have found themselves answering to the Tax Department.

The Cambodia Daily has been singled out with a $6.3 million tax bill that was leaked to the media, with Prime Minister Hun Sen and Tax Department Director Kong Vibol asking the English-language paper to pay up or face closure.

Shifting his focus to the Daily, Kanharith made two new claims yesterday – that the Daily’s staffers had leaked a document showing their own $6.3 million tax bill, and that a foreign-owned news outlet in Cambodia had reported the Daily’s alleged tax fraud.

An issue of the Cambodia Daily hangs among other newspapers at a newsstand in Phnom Penh.
An issue of the Cambodia Daily hangs among other newspapers at a newsstand in Phnom Penh. Hong Menea

“If the tax man had leaked it, he would leak all the details. Therefore the one who leaked it was from the taxpayer,” he said.

“I cannot talk about it since I do not want the problem to happen, but they [the foreign-owned newspaper] have paid the tax. So they have demanded for two years already to tell Cambodia Daily [to] pay the tax so that they can compete fairly,” he said.

Kanharith’s comments come shortly after US State Department spokeswoman Heather Nauert pulled up the government for targeting the Daily and other independent news organisations, saying US Ambassador William Heidt had taken up the issue with the Tax Department.

“So our ambassador has had conversations with the head of what I’ll just refer to as the tax agency there to try to get them to regard taxes or impose taxes in a fair and neutral fashion,” she said on Wednesday.

Referring to Cambodian government officials’ frequent use of US President Donald Trump’s attacks on the media as a justification for similar assails in Cambodia, a reporter questioned Nauert if Trump’s remarks undermined the State Department’s push for free speech across the world.

“Our conversations between the ambassador and his counterparts and also the prime minister of Cambodia – I do not anticipate that changing,” she said. “We care about freedom of the press; that’s not going to change.”

Reacting to Kanharith’s allegations, Daily Deputy Publisher Deborah Krisher-Steele once again placed the blame at the feet of “government mouthpiece” Fresh News for leaking the tax assessment.

“If the Minister really is at a loss for who is leaking, perhaps he could ask his own mouthpiece,” she said in an email, adding the tax bill was a thinly veiled attempt to “seize a foreign investor’s assets”.

The Tax Department and Krisher-Steele have tussled for the past three weeks on the fairness of the purported $6.3 million in back taxes and penalties. Krisher-Steele has said she was unaware of the “debt” she took over when buying the newspaper from her father and founder Bernard Krisher and asked that his charitable donations – in the tens of millions of dollars – be accounted for in the assessment.

Tax authorities have refused both those claims and, in a detailed rebuttal, said the acquisition of a company was never exclusive of its financial liabilities and that Krisher’s charitable activities were never reported.

Douglas-Steele, the newspaper’s general manager, said he will meet with the tax authorities today and would be accompanied by the outlet’s operations manager and an accountant.

“I’ll take the meeting, take notes and request information on how they arrived at the $6.3 million figure and why a process that should take many months in accordance with the law is being done in days,” he said.

MOST VIEWED

  • Ice cream, noodles flagged over carcinogen

    The General Department of Customs and Excise of Cambodia (GDCE) has identified three types of instant noodles and ice cream trademarks originating from Thailand, Vietnam and France that are suspected to contain ethylene oxide, which poses a cancer risk to consumers. The general department has

  • Exclusive interview with Josep Borrell Fontelles, High Representative of the EU

    CAMBODIA is hosting the 55th ASEAN Foreign Ministers’ Meeting (AMM) and Related Meetings this week with top officials from the US, China, and Russia and other countries in the region slated to attend and to meet with face-to-face with their counterparts on the sidelines. In

  • Rise in Thai air routes to Siem Reap fuels travel hopes

    Local tourism industry players are eager for regional airline Bangkok Airways Pcl’s resumption of direct flight services between the Thai capital and Siem Reap town on August 1 – home of Cambodia’s awe-inspiring Angkor Archaeological Park – which is expected to boost the growth rate of

  • ASEAN Foreign Ministers’ meet commences, Taiwan issue possibly on table

    The 55th ASEAN Foreign Ministers’ Meeting (AMM) and related meetings hosted by Cambodia kicks off in Phnom Penh on August 3, with progress, challenges, and the way forward for the ASEAN Community-building on the table. Issues on Taiwan, sparked by the visit of US House Speaker

  • NBC eyes KHQR payments in Laos, Vietnam

    The National Bank of Cambodia (NBC) is working with Lao and Vietnamese authorities to expand the use of KHQR code cross-border payment systems to promote trade and investment as well as increase the scope of regional economic linkages, and in particular, facilitate remittances from overseas

  • Recap of this year’s ASEAN FM meet and look ahead

    This year’s edition of the ASEAN Foreign Ministers’ Meeting (AMM) hosted by Cambodia comes against the backdrop of heightened global tensions and increasing rivalry between major powers that have been compared to the animosity of the Cold War era. The following is The Post’