Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Govt moves on Thai-owned TV station

Govt moves on Thai-owned TV station

Govt moves on Thai-owned TV station

C AMBODIA'S first private television company, the Thai-owned International

Broadcasting Corporation (IBC), is trying to sell its station because it was

losing money and was faced with "impossible" conditions from the government,

according to General Manger Pichai Chand-Aium.

Information Minister Ieng

Mouly told IBC that a Cambodian partner must take 51 percent of the station's

ownership, or else its 30-year contract would be halved and its tax-exemption

importing status canceled.

Pichai said that the station was losing

$40,000 each month in the last two years.

Advertising revenue has dropped

roughly 80 percent since United Nations troops withdrew from Cambodia and in the

face of two competitors: state-owned TVK and the former Funcinpec station

TV-9.

He said IBC in Bangkok would not accept the government's proposal

and wanted to sell the entire station. He suggested someone such as Teng Boon

Ma, chairman of Thai Boon Rong company, might be one who could afford the

probable $2 million price tag.

Pichai told the Post that he will decide

to have a Cambodian shareholder only if no one wanted to buy it

outright.

Khieu Kanharith, the secretary of state for the Information

Ministry, said that the government would like to have Cambodian partners working

in TV and radio stations.

He said IBC had only invested about $1 million

in the station "so it is not suitable to have a long [30-year]

contract".

However, Pichai said the investment by owners Shinawatra Group

was nearer $2.8 million.

IBC's contract has actually dropped from 99

years under the State of Cambodia regime, to 30 years under an SNC

ruling.

Kanharith, who signed the SNC contract relating to IBC when he

was formerly the Minister of Information, said that the former government wanted

to have many foreign investors because they lacked sufficient laws.

"Now,

we look to Cambodia's future. We should have suitable procedures for foreign

investors based on Cambodian law."

Pichai said his station was held in

high esteem among local companies, and had very good cooperation with the

government.

"We have been operating according to Cambodian law. We have

every thing in the Khmer language.

"Everything has been censored by

government - even the foreign movies, such as American, Chinese or Thai

movies."

The company had 100 Cambodian employees and had been airing

international and local news, sports, entertainment and educational programs for

11 hours a day, since 1993.

MOST VIEWED

  • Cambodia-Thailand rail reconnected after 45 years

    A railway reconnecting Cambodia and Thailand was officially inaugurated on Monday following a 45-year hiatus, with the two kingdoms’ prime ministers in attendance at the ceremony. On the occasion, Cambodian Prime Minister Hun Sen and Thai Prime Minister Prayut Chan-o-cha travelled together from Thailand’s

  • Thousands attend CNRP-organised pro-democracy vigil in South Korea

    Thousands of supporters of the Supreme Court-dissolved Cambodia National Rescue Party (CNRP) on Saturday gathered in the South Korean city of Gwangju to hold a candlelight demonstration calling for the “liberation” of democracy in Cambodia. Yim Sinorn, a CNRP member in South Korea, said on

  • US Embassy: Chinese trade does not help like the West’s

    The US Embassy in Phnom Penh on Friday said relations between China and Cambodia did not create jobs or help industry when compared to the trade between the Kingdom and the US. “About 87 per cent of trade [with China] are Chinese imports, which do not

  • The Christian NGO empowering Cambodian families in Siem Reap

    With its basketball court, football pitch, tennis court and ninja warrior water sports area, you could be forgiven for thinking that the Siem Reap campus of International Christian Fellowship (ICF) Cambodia is a sports centre. But while these free, family-friendly activities are one of the