Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Human rights workers decry journalist's jailing

Human rights workers decry journalist's jailing

Human rights workers decry journalist's jailing

THE second Khmer journalist to be jailed in as many months was freed by Royal pardon

after a week in Phnom Penh's notorious T3 prison.

Hen Vipheak, former editor of New Liberty News, was detained Aug 23 after the Supreme

Court upheld his one-year sentence for disinformation. He spent seven days inside

- the same amount of time as Chan Rattana, former editor of Voice of the Khmer Youth,

spent there after being jailed in July.

Two days after the court decision condemning Vipheak, King Norodom Sihanouk sent

a letter to the two Prime Ministers asking them to agree for him to grant a pardon.

In his letter, he asked the Prime Ministers' forgiveness "for the good reputation

at national and international levels of our young liberal democracy."

On Aug 27, the Prime Ministers agreed to the King's request. Vipheak's friends and

defenders tried to get the paperwork done as soon as possible, but it was not until

three days later that all the signatures were gathered from the Council of Ministers,

Ministry of Justice and the Royal Palace.

As he left the jail Aug 30, Hen Vipheak said he had been detained in cell C, an area

for hard-case criminals.

"During the days in jail, my life seemed to no longer be valuable. I lost my

dignity. I was only a conscientious objecter and they took me into the serious murderers'

area."

Hen Vipheak said his arrival at the jail was no surprise for his cellmates.

"All the prisoners knew that I was coming. They had been told by the chief of

the guards, and when he was there in July, Chan Rattana also told them that another

journalist would come."

Vipheak, though he acknowledged he was lucky to be permitted to meet visitors twice

a day, complained about the jail conditions.

"Even if prisoners have been sentenced, they must have the right to live in

decent conditions and should be treated as human beings," he said.

The jailing of Hen Vipheak was linked to an article he wrote in Feb 1995 headlined

"Country of Thieves", which railed against corruption and described the

Prime Ministers as "leaders of the thieves".

Vipheak said he expressed his opinion in the article, and was protected by his Constitutional

rights.

But, the Supreme Court disagreed with his defence and upheld a one-year jail term

and a fine of five million riels ($2,000) imposed by the Appeal Court on charges

of disinformation.

However, the Supreme Court overturned an Appeal Court judgement which ordered the

closure of New Liberty News..

When Vipheak's story was published, the new press law was not yet adopted and the

Municipal and Appeal courts based their decisions on the Untac press law, which permits

the jailing of journalists.

Pin Samkhon, co-president of the Khmer Journalist's Association (KJA), said the Supreme

Court had misinterpreted the press law.

Hen Vipeak's defender said she argued in court that article 21 of the new press law

nullifies all previous laws concerning the press. The court, however, did not clearly

address this argument.

"All the arguments raised during the adoption of the press law have been pointless

if the Supreme Court is able to jail people by using another law," said an international

human rights observer.

"The Supreme Court said the new press law did not repeal the Untac law but only

repealed the old [State of Cambodia] press law. The judges rejected the argument

of the defenders without giving an explanation," he said.

According to the rights worker, the decision to use the Untac law does not conform

with ideas agreed on during the debate as the press law was being drafted.

"According to the debate [at the National Assembly], the jail penalty was not

provided. The law says journalists can only be sentenced according to criminal law

in cases of murder, or any other case not linked with their activities as journalists,"

he said.

"Now with the decision of the Supreme court, it is wide-open for local level

courts to follow the same argument," said the observer.

MOST VIEWED

  • Temi tourism project approved by the CDC

    The $500.4 million Tourism, Ecological, Marine and International (Temi) tourism project has been approved by the Council for the Development of Cambodia (CDC), according to a notice on its Facebook page on Monday. The project is part of Chinese-owned Union City Development Group Co Ltd’s (

  • Rainsy will return at ‘favourable time’

    Opposition figure Sam Rainsy on Saturday suggested he would not return to Cambodia as he had previously promised, saying that like liberators King Father Norodom Sihanouk and Charles de Gaulle, he would only do so at a “favourable time”. “I will go back to Cambodia

  • US Embassy urged to stop ‘disrespecting sovereignty’

    The Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation called on the US Embassy in Phnom Penh on Saturday to respect the Vienna Convention on Diplomatic Relations after it called former opposition leader Kem Sokha “an innocent man” – a move deemed to be “disrespecting Cambodia’s

  • NagaWorld casino sees net profit of more than $390M last year

    Phnom Penh’s NagaWorld casino posted a 53 per cent net profit increase last year at $390.6 million, a sum which is almost equal to the combined net profit of all Cambodian commercial banks in 2017. NagaWorld’s parent company, NagaCorp Ltd, is listed on the Hong Kong