Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - Post senior staff out in dispute over article

Post senior staff out in dispute over article

Kay Kimsong was fired yesterday as editor-in-chief of The Phnom Penh Post. The newspaper’s new management said it was a ‘business decision’.
Kay Kimsong was fired yesterday as editor-in-chief of The Phnom Penh Post. The newspaper’s new management said it was a ‘business decision’. Hong Menea

Post senior staff out in dispute over article

Kay Kimsong, editor-in-chief of The Phnom Penh Post, was fired on Monday by a representative for the newspaper’s new Malaysian owner Sivakumar S Ganapathy, a day after The Post published an article about links between his public relations firm and the Hun Sen government.

Representatives for the paper’s new owners ordered senior staff on Monday to remove from the newspaper’s website what they described as a “damaging” article that they said contained a litany of factual inaccuracies.

Five senior staff members – Managing Editor Stuart White, Digital Director Jodie DeJonge, Web Editor Jenni Reid, Business Editor Brendan O’Byrne and senior journalist Ananth Baliga – resigned in protest, as well as CEO Marcus Holmes.

Afterwards, Kimsong told staffers that Ly Tayseng, a Cambodian lawyer who represents the buyer, told him he had made “a serious mistake” in publishing the article and fired him.

Tayseng also informed staff that Joshua Purushotman would be the new editor in chief of The Post “starting today” and that all articles would be approved by him.

In a meeting with staff, Tayseng and Purushotman defended Kimsong’s firing as a business matter.

“The business is losing money. We have [to] recruit the new editor in chief, and he’s coming to work starting from today. So we don’t have to pay two for the same position,” Tayseng said. “This is just normal business restructuring.”

However, during an internal meeting with senior staff, Purushotman told Post employees that the “article damages our reputation”.

Tayseng and Purushotman also declined offers to discuss the article’s alleged inaccuracies in detail.

Both insisted that paper would neither be pro- or anti-government going forward.

“We’re not pro-government, we’re not anti-government either,” said Tayseng.

The dual-language Phnom Penh Post was founded in 1992. The other independent newspaper in the country, the Cambodia Daily, closed in September last year.

Chad Williams, who served as editor-in-chief of The Post for nearly three years, called it “personally devastating to watch this afternoon’s events unfold from afar” but added that it “pales in comparison to the actual loss it represents for Cambodia”.

Williams noted The Post’s history of reporting on illegal logging, forced evictions and vote rigging.

Moeun Chhean Naridh, director of the Cambodia Institute for Media Studies, said the new owners overstepped journalistic ethics by interfering in editorial affairs.

“As an independent newspaper, editors should be allowed to make decisions,” he said. “The management shouldn’t have been involved.”

Huy Vannak, president of the Union of Journalist Federations of Cambodia and a Ministry of Interior official, declined to comment on what he called The Post’s “internal affairs” but added that Cambodia is “too free” when it comes to press freedom compared to neighbouring countries.

“Both the owners and the editorial team need to understand the direction of the business,” Vannak said.

The effect of the takeover was also felt in the political world. Former CNRP chief Sam Rainsy said he was “even more worried about the upcoming election”. Sam Inn, secretary-general for the Grassroots Democracy Party, which will be competing in July, said the takeover is “not a good development”.

Tearful staff members say goodbye to Kay Kimsong who was fired Monday  as editor-in-chief of The Phnom Penh Post.
Tearful staff members say goodbye to Kay Kimsong who was fired Monday as editor-in-chief of The Phnom Penh Post. Hong Menea

But CPP spokesman Sok Eysan said aggrieved staff should file a complaint against the new owners.

“If [Kimsong] does not file a complaint against them, it means that they have done correctly,” he said.

The mood in the office on Monday was grim, with staff visibly upset as they walked Kimsong out of the office.

Kimsong, who took the helm of the masthead in September after years as the editor of Post Khmer, told staff and reporters outside the office that he made “the right decision”.

“I am happy for running the front page today,” he said. “I think that is what the profession of journalism is all about – their job is telling the truth. The owner does not accept the truth.”

Chief of staff Chhay Channyda, a Post employee for 10 years, said she was in shock but would wait to see how the new owners manage the paper.

“I love The Post. I love the environment. I love the colleagues. And I love how free the press is at The Post,” she said.

“It’s been a sad day for me,” she added. “I’ve been here for about ten years to serve one of the country’s independent newspapers. But today The Post is changing. And I don’t know what happens next.”

MOST VIEWED

  • Volunteer scheme to foster ‘virtuous’ humanitarian spirit

    A senior education official said volunteer work contributes to solidarity and promotes a virtuous humanitarian spirit among the youth and communities. Serei Chumneas, undersecretary of state at the Ministry of Education, Youth and Sport, made the comment during the opening of a training programme called “

  • Chinese firms unveil preliminary results on metro, monorail for capital

    Minister of Public Works and Transport Sun Chanthol and representatives from China Road and Bridge Corp (CRBC) and its parent company, the state-owned China Communications Construction Co Ltd (CCCC), met on June 24 for talks on results of the firms’ preliminary study on a potential metro

  • ACLEDA, WU to enable global money transfers

    Cambodia's largest commercial bank by total assets ACLEDA Bank Plc and global money transfer firm Western Union (WU) have partnered to offer customers cross-border money transfers to 200 countries via “ACLEDA mobile” app. In Channy, president and group managing director of ACLEDA, said the June 22 agreement

  • Walmart plans to diversify stock of Cambodia goods

    Walmart Inc, the world’s biggest retailer, on June 22 reiterated recent plans to scale up and greatly diversify its purchases of Cambodian products, according to the labour ministry. This came during a virtual working meeting between Minister of Labour and Vocational Training Ith Samheng and

  • Cambodia detects new Covid cases after 52 days: PM

    After 52 days of zero new Covid-19 cases, Cambodia has now detected new infections, according to Prime Minister Hun Sen. In his special audio address to the nation late on June 28, Hun Sen said the new cases were detected on people who had undergone PCR tests

  • Cotton club growing in Battambang

    The global market for “vegan leather” – materials that act as alternatives to traditional leather that can be synthesised from cork, apple peels, cactus, recycled plastic, grape pomace and pineapple leaves, among other things, and supposedly require no chemicals or water to produce – is expected to